Jak wybrać oświetlenie sklepu odzieżowego?
Jak wybrać oświetlenie sklepu odzieżowego?

Jak wybrać oświetlenie sklepu odzieżowego?

Sklep odzieżowy to miejsce, w którym najważniejsze znaczenie ma ekspozycja towaru. Dzięki temu, że klienci już na pierwszy rzut oka mogą zobaczyć, co oferuje dany sprzedawca, chętniej decydują się na wejście do sklepu oraz zrobienie zakupów. Wbrew pozorom precyzyjne ułożenie, czy rozwieszenie odzieży nie wystarczy do tego, aby przekonać ich, że właśnie nasze ubrania są warte uwagi. Bardzo istotne jest też oświetlenie sklepu odzieżowego. Jeśli wybierzemy takie, które będzie pokazywało zalety naszego asortymentu, to szansa na jego sprzedaż znacząco wzrośnie. Jakie oświetlenie sklepowe wybrać? Czy w każdej części sklepu odzieżowego należy zastosować takie samo światło? O czym warto pamiętać? Chcesz poznać odpowiedzi na te pytania? Koniecznie zapoznaj się z tym artykułem!

oświetlenie sklepu odzieżowego - skorzystaj z konsultacji specjalistów

Dlaczego oświetlenie sklepu odzieżowego ma tak duże znaczenie?

Zanim zaczniemy mówić o tym, jakie oświetlenie sklepu odzieżowego wybrać, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego w ogóle ma tak duże znaczenie? Przede wszystkim dobre oświetlenie ma wpływ na samopoczucie klientów. Kiedy przechadzają się między wieszakami lub zerkają na witrynę asortyment sklepu, w ich oczach jest on o wiele bardziej atrakcyjny. Mają możliwość dokładnie przyjrzeć się ubraniom lub akcesoriom i od razu zauważyć najistotniejsze zalety, które wynikną z zakupu danego produktu. Jeżeli uda ci się wybrać odpowiednie oświetlenie, to istnieje spora szansa na to, że sprzedaż towaru wzrośnie, a klienci chętniej do Ciebie wrócą. Dobrze dobrane światło może też zwiększyć ruch w Twoim sklepie odzieżowym i tym samym zwiększyć obroty.

Podział sklepu odzieżowego na strefy

Musisz pamiętać, że oświetlenie sklepu odzieżowego nie będzie takie samo w każdej jego części. Weź pod uwagę to, że inną funkcję pełni witryna sklepowa, przymierzalnie, część sprzedażowa, czy też miejsce przy kasach. W każdej z wymienionych sfer musisz zainstalować takie lampy i światło, które nie będzie wpływać negatywnie na odczucia klientów i ich decyzje zakupowe. Z zasady w sklepach odzieżowych konsument nie działa pochopnie i dłużej zastanawia się, czy warto kupić dany produkt, czy też nie. To od Ciebie więc zależy, czy wyjdzie z torbą pełną ubrań i dodatków, czy może z pustymi rękoma. Z całą pewnością słyszałeś o tym, że niebagatelną rolę odgrywa wpływ na zmysły klienta i jego przekonanie, że właśnie ta rzecz mu jest niezbędna.

zaprojektuj swój sklep - zwróć uwagę na oświetlenie

Jaka barwa światła w sklepie odzieżowym sprawdzi się najlepiej?

Wyróżnia się dwa rodzaje barwy światła: zimną i ciepłą. Kiedy klient styka się z konkretnym produktem, to właśnie kolor jest jednym z czynników, który sprawia, czy chce po niego sięgnąć, przymierzyć i kupić. Źle dobrane oświetlenie sklepu odzieżowego może powodować, że towar nie będzie wyglądał tak, jak w rzeczywistości i zniechęcał do zakupu. Chociaż może to działać też w drugą stronę. Oświetlenie sklepowe pokazuje towar w pięknym, wyrazistym kolorze, a w domu okazuje się, że nie tego oczekiwał klient. Bardzo szybko może ponownie zjawić się w sklepie, ale nie po kolejne zakupy, a raczej w celu złożenia reklamacji. Istnieje też duże ryzyko, że więcej do Ciebie nie przyjdzie, ponieważ zwyczajnie poczuje się oszukany i nie będzie darzył Cię dalszym zaufaniem.

Ciepłe światło sprawdzi się w domowej sypialni lub na romantycznym wieczorze, ale nie do sklepu odzieżowego. Dlaczego? Ponieważ barwy światła w przedziale 2500-3500 K działają na ludzi relaksująco i wyciszająco, a w takim stanie klienci nie będą skorzy do robienia zakupów i wydawania pieniędzy. Znacznie chętniej przy takim oświetleniu woleliby spędzać czas w przytulnej kawiarni lub w domu z książką w ręce.

Co ciekawe, zimne światło też nie jest odpowiednie do sklepu odzieżowego, ponieważ daje niebieską poświatę, kojarzy się z chłodnymi dniami i gabinetami lekarskimi. Takie skojarzenie nie przekona więc klienta do zakupów.

W tym momencie pewnie Ci się wydaje, że nie ma żadnego sensownego rozwiązania. Otóż spokojnie, jest! Wystarczy, że zastosujesz w swoim sklepie odzieżowym oświetlenie, które będzie przypominało światło neutralne, czyli dzienne. Lepiej nie próbuj łączyć światła ciepłego i zimnego, ponieważ efekt nie będzie zadowalający zarówno dla klientów, jak i pracowników sklepu.

oświetlenie sklepów - na co zwrócić uwagę?

Oświetlenie sklepu odzieżowego a jego wyposażenie

Jak się okazuje, nie tylko barwa światła ma znaczenie. Równie ważne jest samo rozmieszczenie oświetlenia ogólnego. Wielu właścicieli sklepów odzieżowych decyduje się na stworzenie intymnej i przyjaznej atmosfery i wykorzystuje do tego średnie natężenie światła. Dzięki takiemu zabiegowi klient ma poczuć się na tyle swobodnie, aby obejrzeć i przymierzyć dany strój. Niestety słabej jakości światło powoduje, że asortyment w ich oczach wygląda zupełnie inaczej. Dlatego warto zastanowić się, czy dobrym rozwiązaniem nie będzie stworzenie kontrastu. Jeśli regały zostały wykonane z jasnego drewna, to ściany można pomalować ciemniejszą farbą. Dzięki czemu natężenie światła pozostanie bez zmian i nie będzie zbyt mocne, a Twoi klienci adekwatnie ocenią produkt i będą realnie zadowoleni z zakupów.

oświetlenie biur, sklepów, firm - LED

Oświetlenie led - dlaczego warto wybrać je do sklepu odzieżowego?

Oczywiście w sklepie odzieżowym najwięcej światła dają lampy sufitowe. Dlatego warto wybrać takie o temperaturze barwowej około 4000 K. Jest ona bowiem bardzo zbliżona do światła naturalnego, więc klient nie będzie miał wrażenia, że wchodzi do pomieszczenia zbyt jasnego lub ciemnego i chętniej wejdzie w głąb sklepu, by zapoznać się z ofertą. Dodatkowo oświetlenie ogólne ma za zadanie ułatwić klientom poruszanie się po sklepie i oświetlenie regałów. Obecnie technologia led jest bardzo popularna. Głównie dlatego, że na tle innych wyróżnia się sporą oszczędnością energii elektrycznej, ale nie tylko. Oświetlenie led to przede wszystkim wygoda użytkowania i dbałość o środowisko. Źródła światła led się nie nagrzewają i mają długą żywotność. Niektóre diody led mogą żyć nawet 10 lat! W zależności od tego, na jakie klosze się zdecydujesz, oświetlenie led może być przyjazne dla wzroku, nie męczyć oczu i prowadzić do ich nadwrażliwości. Dlatego bardzo często wybierane jest nie tylko do domu, ale też do biur, czy właśnie sklepów.

Kiedy stoisz przed pytaniem, jakie lampy do sklepu odzieżowego wybrać, uwzględnij też oświetlenie akcentujące, które ma za zadanie wyeksponować konkretne produkty np. końcówki kolekcji, czy też najnowszą dostawę. Powinno być ono nieco chłodniejsze niż oświetlenie ogólne.

oświetlenie sklepów odzieżowych i nie tylko

Witryna sklepowa i jej oświetlenie

Witryna sklepowa jest jak wizytówka. Wystarczy jedno spojrzenie, żeby przekonać się, czy warto wchodzić do sklepu, czy może omijać go szerokim łukiem. Dlatego musisz zadbać o doskonałe oświetlenie ekspozycji, która się na niej znajduje. Chcesz, żeby Twoja witryna przyciągała wzrok potencjalnych klientów? Weź pod uwagę to, gdzie znajduje się sklep. Natężenie światła powinno być jak najbardziej zbliżone do tego, które dominuje w okolicy. Jeżeli masz sklep w galerii handlowej, to pewnie otaczają Cię inne firmy, dlatego to do nich musisz dopasować oświetlenie witryny sklepowej. Stosując się do tej zasady, nie doprowadzisz do zakłóceń widoczności i twój asortyment będzie bardzo dobrze widoczny. W witrynie również możesz wykorzystać oświetlenie led. Ciekawie prezentują się oprawy meblowe lub taśmy.

sklep z oświetleniem led

Jakie oświetlenie wybrać do przymierzalni?

Przymierzalnia jest nieodłącznym elementem każdego sklepu odzieżowego. Mało który klient zdecydowałby się na zakup ubrań bez ich wcześniejszego przymierzenia. Dla tego i w tych pomieszczeniach musisz zadbać o odpowiednie oświetlenie. Pewnie już kiedyś słyszałeś, że światło w przymierzalni powinno być ciemniejsze niż na powierzchni całego sklepu, tak, aby klient nie widział w lustrze ewentualnych wad produktów i mankamentów w wyglądzie w danym stroju. Takie działanie jest skuteczne, ale tylko na chwilę. Przecież klient za chwilę wróci do domu i nawet gdy nie przymierzy zakupionych ubrań ponownie, to niedługo będzie chciał je założyć i szybko zrozumie, że nie wygląda w nich już tak dobrze, jak w przymierzalni. W takiej sytuacji pretensje będzie miał właśnie do Ciebie i w większości przypadków niestety będą one słuszne. Lepiej jest więc wybrać takie oświetlenie do przymierzalni, które nie będzie przekłamywało rzeczywistości. Rozważ więc korzystanie ze źródeł światła w neutralnej barwie.

Ostatni etap, czyli oświetlenie kas

W praktycznie każdy sklepie przy kasie znajdują się drobne produkty, które mają zachęcić do kupna podczas stania w kolejce. Jest to też moment umożliwiający klientom podsumowanie wrażeń i podjęcie decyzji o powrocie do sklepu. W związku z tym przy kasach możesz zastosować nieco cieplejsze oświetlenie niż w pozostałych strefach. Tym sposobem sprawisz, że klienci będą czuli się bardziej zrelaksowani i spokojniejsi. Nie będą się denerwować, że zbyt długo czekają na swoją kolej lub jakaś osoba wykłóca się o zwrot pieniędzy za towar. Oczywiście całości musi dopełniać miła i uczynna obsługa.

Teraz oświetlenie sklepowe nie ma przed Tobą żadnych tajemnic!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl